Gedefinieerde- en ongedefinieerde centra
In je Human Design bodygraph zie je allerlei vakjes staan, negen om precies te zijn. Dit worden energiecentra genoemd. Elk centrum heeft zijn eigen energie. Het bovenste centrum is bijvoorbeeld het centrum dat gaat over inspiratie en vragen stellen aan jezelf, het centrum daaronder over concepten en overtuigingen en daaronder zit het keelcentrum, wat expressie brengt.
Een centrum kan gedefinieerd of ongedefinieerd zijn. Is het gedefinieerd (heeft het een kleurtje in jouw chart) dan ben jij brenger van deze energie en heb je altijd toegang tot deze energie.
Als een centrum wit is in jouw chart dan wil dat zeggen dat het centrum ongedefinieerd is en jij ontvanger bent van de energie van dat centrum.
Human Design Hoofdcentrum
Hoe werkt dat dan als we het hebben over het hoofdcentrum? Het hoofd centrum is een druk centrum, de druk om te denken. Heb je dit centrum ongedefinieerd dan komt alle inspiratie van buiten. Alles wat je ziet, hoort, ruikt, proeft en dus meemaakt kan je druk geven om na te denken over dingen die niet belangrijk zijn voor jou. Om dingen helder te krijgen.
Dingen die je normaal gesproken helemaal niet interessant vindt kunnen heel fascinerend worden als je iemand daarover vol passie hoort vertellen. Wauw! Zo had je het nog nooit bekeken, wat is dat interessant zeg! Je zou je helemaal kunnen verliezen in dit onderwerp. Wat je wellicht ook geregeld doet, tot je je ineens realiseert dat ding helemaal niet jouw fascinatie is maar die van de ander.
Zo komt er de hele tijd inspiratie bij je binnen die wellicht helemaal niet van jou is. Het kan voor vragen zorgen die helemaal niet door jou beantwoord hoeven te worden.
Het kan zorgen voor ‘overwhelm’. De druk om dingen uit te vogelen.
Inspiratie
Hoe maakt je nu het onderscheid tussen inspiratie waar je wat mee mag doen en inspiratie of vragen die van de ander zijn?
Elke keer als er iets door je hoofd gaat waarvan je denkt dat je er iets mee ‘moet’, stel je jezelf de vragen: ‘is dit van mij? Moet deze vraag nu door mij beantwoord te worden?’
Is het antwoord ‘nee’, leg het naast je neer en ga verder met waar je mee bezig was.
Pfff, dat geeft rust 🙂
En ruimte!
Ruimte om je, in je hoofd, alleen maar bezig te houden met inspirerende dingen die voor jou belangrijk zijn. Zou dat niet fijn zijn?
Is het hoofdcentrum in jouw chart ingekleurd, gedefinieerd, dan ben jij brenger van inspiratie. Jij voelt van binnenuit een constante mentale druk om dingen te snappen. Jij laat je minder makkelijk meeslepen door ideeën en inspiratie van een ander, maar brengt je eigen inspiratie en inzichten. Richt deze mentale druk niet op jezelf, want je kan dan enorm gaan twijfelen aan jezelf en zelfs in een depressie zakken.
Wat heeft dit nu met het ontwikkelen van een website te maken?
Ik begin het verschil te merken tussen iemand met een gedefinieerd hoofdcentrum of iemand met een ongedefinieerd hoofdcentrum tegenover mij.
Als we het hebben over een nieuwe website, weten zij, met een gedefineerd hoofdcentrum, vaak veel beter wat ze willen en wat ze op hun website willen zetten; ze zijn daarin directer dan mensen met een ongedefinieerd hoofdcentrum. Althans, dit is wat ik zie, en dus geen absolute waarheid.
Een website is voor veel mensen die ik spreek, nogal een ding. Een groot ding. Want waar begin je? Wat heb je allemaal nodig? Wat ga ik er op zetten? Wat betekenen al die termen? Hoe zit X, Y of Z dan? Brrr, ik moet mezelf laten zien…
Overwhelm.
Voor ongedefinieerde hoofdcentrums vaak in de zin van dat ze er niet uitkomen wat belangrijk is en wat ze op hun website willen zetten.
Hoe dan? Waarom dit of waarom dat? Zal ik toch niet dat? Hoe werkt dat dan? En hierin blijven hangen door in kringetjes te blijven denken.
Zelf alle vragen die je hebt met de techniek proberen op te lossen, terwijl jouw expertise ergens anders ligt en je hier eigenlijk helemaal niet mee bezig wilt zijn.
Sowieso denken dat alle vragen die je hebt met betrekking tot je website door jou opgelost dienen te worden.
Denken dat alle inspiratie die tot je komt verwerkt moet worden in je website.
In mijn chart heb ik een ongedefinieerd hoofdcentrum. Ik herken zo ontzettend goed de overwelm en ‘er niet uitkomen’. Er niet uitkomen wat ik ga schrijven, er in mijn hoofd niet uitkomen wat ik nou wil, twijfel houden en deze op willen lossen, is dat idee, en dat idee, of dat idee (van een ander) ook niet een goed idee om te implementeren op mijn website? Enzovoorts, enzovoorts.
Mensen met een gedefinieerd hoofdcentrum in hun chart kunnen deze overwhelm ook ervaren, alleen willen zij deze druk vaak oplossen door dan maar snel beslissingen te nemen vanuit hun hoofd.
Realiseer ik me nu, terwijl ik dit schrijf, dat als ik observeer dat deze mensen directer kunnen zijn, ze wellicht snelle mentale beslissingen nemen om maar van de druk af te zijn 😉
Bottom line is dat het mooie van het hoofdcentrum is dat het een uiterlijke autoriteit voor anderen kan zijn. Voor een ander kan je dit centrum heel goed gebruiken als interessante, intellectuele bron.
Ik kan je helpen bij het helder krijgen hoe wij jouw website in de lucht kunnen krijgen. Ik geef antwoorden op de hoe, wat en waarom vragen met betrekking tot je website. Ik neem de vragen waar te beginnen en wat is er allemaal nodig graag uit handen, of beter gezegd: ‘uit je hoofd’.
Neem contact met mij op als je wilt voelen of ik je zou kunnen helpen met je website:
p.s. Weet je nog niet hoe jouw Human Design chart eruit ziet? Als je je geboortedatum, -tijd en -plaats weet kun je deze laten berekenen bij: Jovian Archive.